Tranquility scene of peaceful life at spa resort

Összegyűjtöttünk néhány tanácsot azoknak, akik úgy érzik, a kiégés útjára léptek.

Egészséges életmód

A test-lélek-szellem harmóniája az, ami a stressz ellen leginkább hat, ez a harmónia pedig az egészséges életmódnál kezdődik. Elsődleges a táplálkozás. Itt a MI mellett fontos a MIKOR is, azaz a rendszeresség. Természetesen kerülendő a dohányzás, alkoholfogyasztás. Amennyiben fogyasztasz alkoholt, akkor javasoljuk a kontrollált alkoholfogyasztás szabályainak betartását: a még biztonságos, elfogadható ivás felső határa férfiaknál 21 egység/hét (1 egység = 10 ml alkohol = 1 pohár sör = 1dl bor = 3 cl tömény ital), nőknél 14 egység/hét, feltéve, ha legalább két teljesen alkoholmentes nap is előfordul. Az egészséges mennyiségű testmozgás egyénenként változik. A rendszeres testedzés az egyik leghatékonyabb fegyver a stressz ellen. Ha eddig nem hódoltál ennek a szenvedélynek, kezdd apránként. Sétálj néhány megállónyit, távolabb tedd le az autódat, ne használd a liftet. Egészségmegőrzési szempontból javasoljuk, hogy rendszeresen vegyél részt a korosztályodnak és egészségi állapotodnak megfelelő szűrővizsgálatokon.

Relaxációs gyakorlatok: autogén tréning, jóga, masszázs

A relaxációs gyakorlatok ellazult állapotot hoznak létre, mely alatt a testi-lelki működések optimalizálódnak. Az autogén tréning során az izomzat, erek ellazítása, a légzés, és szívműködés szabályozása az elsődleges, mely visszahat a zsigeri és lelki folyamatokra is. A képzeleti terápiák során a mentális ellazulás váltja ki a testi ellazulást. A jóga fizikális és mentális gyakorlatok összetett rendszere, gyakorlása életmód- és életszemlélet-váltást is jelent. A masszázs során az izmok feszülésén, fájdalmán enyhítenek. Mindegyik módszer rendszeres gyakorlást igényel, így várható el a megfelelő stresszcsökkentő hatás. A gyakorlatok elsajátításához kérhetsz szakértői segítséget.

Munka-magánélet egyensúlyának megőrzése

8 óra munka, 8 óra pihenés, 8 óra szórakozás. Valószínűleg lehetetlen a betartása, kivéve annak, akiknek az otthoni teendők és az utazás a szórakozás kategóriájába tartoznak. Viccet félretéve: a munka-magánélet egyensúlyának megtartása legtöbbünknek kihívás. Amennyiben az alapértékeinket jól meghatároztuk és felállítottuk a prioritásokat az életünkben (amelyek természetesen élethelyzetünktől függően változhatnak), valamint megfelelő önismerettel rendelkezünk, akkor még el kell sajátítanunk az önszervezés képességét is, hogy közelebb jussunk az egyensúlyi helyzethez.

Önértékelés, önérvényesítés fejlesztése

Bár az önérvényesítés technikáit el lehet sajátítani, mégis azt javasoljuk, hogy előbb az önismereten, önértékelésen javíts, akár külső segítség (például önismereti programok, coach) igénybevételével.

Értékrendünk felülvizsgálata

Szükséges lehet átgondolni időről időre, mi az, ami igazán fontos a számodra. Érdemes a környezet reakcióit is figyelembe venni: általában jelzik, ha úgy érzik, megváltoztál. Persze lehet ez pozitív irányú változás is, a kiégésre azonban nem ez a jellemző: inkább az, hogy háttérbe szorulnak fontos dolgok, amelyekkel korábban sokat foglalkoztunk. Kérheted coach támogatását abban, hogy minél előbb visszatalálj önmagadhoz.

Célok, motivációk újragondolása

Hosszú és rövid távú céljaink teszik lehetővé, hogy munkánkban értelmet találjunk. Ha ezek elvesznek, akkor munkavégzésünk kötelező, letudandó rutinba fordul, és nem okoz örömöt. ha ez így van Nálad is, vegyél elő egy papírlapot, és vesd papírra a céljaidat. Ez csak az első lépés, a megvalósításhoz kitartás és elkötelezettség szükséges, és sokszor a beállítódásaink megváltoztatása. Ha a célok megtalálása, kitűzése is gondot okoz, akkor érdemes coach- hoz fordulni, akitől támogatást kaphatsz ehhez.

Érzelmek feldolgozása

A feldolgozáshoz gyakran az szükséges, hogy létrejöjjön egy belső hozzáállás-változás, és megoldásorientáltabban közelíts a problémákhoz. Szánj időt arra,  hogy másképpen tudj ránézni adott helyzetre.

Munkához való hozzáállás

Amikor az egykor örömöt okozó munkában már nem találjuk meg az élvezetet, akkor valószínűleg belső beállítódásunkon kell változtatnunk, akár coach támogatásával. Ha sosem okozott örömöt a munkád, akkor elképzelhető, hogy nem a megfelelő helyen, vagy pályán vagy. Kérd karrier tanácsadó segítségét!

Ügyfelekhez való hozzáállás

Előfordulhat, hogy empátiás kapacitásunk elkezd kimerülni, és hajlamossá válunk negatívan látni az ügyfeleinket. Amennyiben ez bekövetkezik, érdemes végig gondolni, mi változott meg. Ha sikerül „objektív” tükröt használva belehelyezkedni az ügyfél helyzetébe, akkor észrevehetjük, hogy nem is az ügyfelek magatartása változoztt meg. Az ügyfélközpontúság visszanyerésében sokat segíthet a megfelelő szakember segítségével vezetett szupervízió.