10574746_10152468571348946_244052944_n

(Szerző: Tóth Rita)

Egy bárpult olyan, mint egy színpad. Állsz a közönség előtt és te vagy a kulcsember szórakozásukhoz. Ameddig ott vagy, minden mozdulatod nyilvános, a rád szegeződő tekintetek kereszttüzében az arcizmaid rezdülését is koordinálnod kell, hogy ügyfeleid, vagyis vendégeid a lehető legtökéletesebb élményben részesüljenek.

Akkor is, ha már szinte elviselhetetlennek érzed a nyomást, akkor is, ha legszívesebben máshol lennél, akkor is, amikor más magánéleti problémán jár az eszed és akkor is, ha megváltoztathatatlan, sokszor irracionális szabályok nehezítik munkádat. Hatalmad van vendégeid felett, hiszen magatartásod fantasztikus élményt, de ugyanolyan kellemetlen perceket is okozhat számukra.

Te vagy az arc, a vendéglátó, akitől a megoldást várják. Persze mindegyik a maga megoldását. Van, aki kedves szavakat igényel, és van, aki csak egy finom italt szeretne úgy, hogy mindezt egy pillantásából megértsd. Mindegyikőjük más és más, de ha figyelsz rájuk, mindegyik ugyanolyan hálás és visszajön hozzád. Egy jó bárosnak visszajáró vendégei vannak, erről ismerszik meg.

És itt még csak az emberismeretnél tartunk. Mialatt egy pillanat alatt ráhangolódsz vendégeidre, az is feladatod, hogy felmérd igényeiket és ajánld a megfelelő terméket. Évszaknak, napszaknak, kornak, nemnek, ízlésnek, hangulatnak megfelelően. Tehát értékesíts kőkeményen, miközben az értékesítendő italt ott a vendégeid orra előtt készíted el. Gyorsan. Szépen. Látványosan.

Mi kell ahhoz, hogy mindez sikerüljön? Jelenlét, elhivatottság, folyamatos fejlődés. A közönség pedig azonnal visszacsatol.

Miről nem beszéltünk még?

A kollégákról. Akikkel szűk helyen sok órán keresztül vagy összezárva, szoros együttműködésre kényszerítve, hiszen ez nem egyszemélyes show műsor, hanem csapatjáték. A hierarchia adott és nem mindig igazságos, amely nem kevés feszültséget generál. Ha hosszú távra tervezel, tanulsz empátiát és soha nem veszíted el a humorérzékedet.

Mi az, ami miatt mégis szenvedélyes, egész életre szóló szerelem fűz a bártender, mixer vagy egészen egyszerűen a pultos szakmához? Az pontosan annak komplexitásából fakad. Hihetetlen intenzív, minden idegszáladat és izmodat megmozgató munka ez, és ha lélekkel, komolyan csinálod, megtanít mindenre, ami fontos az életben. Őszinte tükröt kapsz magadról és működésedről.

Abban a 10 évben, amíg a pult mögött dolgoztam hétvégenként – legtöbb helyemen a ’halálpályán’, ahol négyes tömött sorokban álltak a vendégek –, sokszor gondoltam arra, hogy mi lenne, ha mindenki eltöltene életében egy-két hónapot ebben a munkakörben. Arra jutottam, hogy semmi. Hiszen kényszeríteni senkit sem lehet arra, hogy meglássa, megtanulja valamiben azt és úgy, amit és ahogyan mi megláttunk és megtanultunk.

A tréningek és a coaching elterjedésével, a fejlesztő szakma felértékelődésével azonban azt éreztem, hogy eljött az én időm. Arra gondoltam kihasználom a vendéglátásban való jártasságom és fejlesztőeszközzé formálom a bárpultot.

Hiszen hol lehetne a leginkább fejlődni, mint a komfortzónánkon kívül, éles, valós idejű programban coaching támogatással?

Miből derülhetnek ki legteljesebben egy vezetőjelölt rejtett és valódi erőforrásai, mint egy olyan helyzetből, ahol egy időben kell neki kifelé és csapaton belül kommunikálni, értékesíteni erős pszichikai nyomás alatt időre, miközben még kézzel fogható minőségi produktumot is létre kell hoznia?

Hogyan segíthetnénk a leghatékonyabban a frissen kinevezett csapatvezetők beilleszkedését, mint azzal, hogy számukra ismeretlen terepen intenzív helyzetben mutatott működésüket elemezve, akciótervet készítünk fejlődésükhöz, fejlesztésükhöz?

Mi szélesíti egy értékesítési vagy szolgáltatási területen dolgozó vezető spektrumát jobban, mintha valaki más bőrébe bújik, más szemmel néz rá a világra?

Létrejött tehát az OPEN BAR program, melynek során két napig tanulunk vendégül látni a pult mögül. Emberileg is és gyakorlatilag is. Majd bedobunk a mélyvízbe, mint egy próbanapost. Senki nem fogja tudni, hogy tréningen vagy, mert ez nem is tréning, hanem a valóság. Az élményeidet közösen dolgozzuk fel és akciótervet készítünk a továbbiakra. Ki értékel? A vendégeid, az üzletvezető, a kollégáid és Te magadat. A coaching során pedig átültetjük megéléseidet a saját munkádba, szerepeidbe.


Következő Open Bar tréning: 2015. szeptember 30 – október 1. Terepgyakorlat: 2015. október 2. Coaching támogatás: rugalmasan, egyeztetett időben.

Jelentkezés 2015. szeptember 20-ig.

Jelentkezés és információ: venustusiroda@gmail.com; rita.toth@venustus.hu